11.09.2025 г.

11.09.2025 г.

11.09.2025 г.

Махала: Книжарницата, която не иска да ви продаде книга

В сърцето на София две различни личности създават пространство, където книгите, общността и приятелството стоят над печалбата. „Mahala“ е много повече от книжарница – тя е културно средище и дом за всички, които търсят смисъл и връзка.

Име

Махала
Махала

Локация

София, ул. Георги Бенковски 27
София, ул. Георги Бенковски 27

Категория

Бизнес
Бизнес
bookstrore readers and lovers
bookstrore readers and lovers
bookstrore readers and lovers
„Най-добрите идеи идват спонтанно, без никаква подготовка.“
„Най-добрите идеи идват спонтанно, без никаква подготовка.“
„Най-добрите идеи идват спонтанно, без никаква подготовка.“

Историята на „Махала“ започва с едно пътуване до Родопите, където двамата собственици се запознават в обща компания. Тя е Мария, преводач по литература на български, а той - Йордан, сериен предприемач и син на писателя Тончо Жечев. В планината, сред споделена любов към книгите, се заражда и първоначалната идея, която тогава звучи почти като наивна шега: „А защо не и книжарница?“.


Тази шега обаче постепенно започва да придобива форма. Двамата започват да обсъждат варианти и да мечтаят за място, което да събере техните светове. Когато попадат на настоящото пространство – светло, уютно и заредено с атмосфера – решението става окончателно. Така „Махала“ се ражда от един импулс, който бързо се превръща в реалност.


Любопитното е, че нито един от тях не е мечтал за книжарница преди това. Това е проект, дошъл не от дългосрочни планове, а от чувството, че нещо трябва да се случи тук и сега. В епоха, в която бизнесите често започват с Excel таблици и пазарни проучвания, „Махала“ е живо доказателство, че понякога сърцето е най-добрият бизнес план.

mahala bookstore interior Sofia
mahala bookstore interior Sofia
mahala bookstore interior Sofia
mahala bookstore entrance Sofia
mahala bookstore entrance Sofia
mahala bookstore entrance Sofia
„Махала е повече от място за книги — тя е квартал, в който си у дома.“
„Махала е повече от място за книги — тя е квартал, в който си у дома.“
„Махала е повече от място за книги — тя е квартал, в който си у дома.“

Името „Махала“ не е случайно. То е препратка към усещането за общност, за квартал, за място, което е и твое. Йордан предлага името, вдъхновен от духа на заобикалящия район, а то се оказва идеално – топло, неформално и наситено със смисъл.


Интериорът и атмосферата на книжарницата подсилват това усещане. Истинското й сърце е масата – място, около което хората се събират, разговарят, обсъждат книги и идеи. За собствениците тя е символ на огнище, на център, около който се ражда общност.


Книгите, които подбират, са друга важна част от идентичността на „Махала“. Те не следват механично трендове, а се ръководят от собствения си вкус. Идеята е проста: ако не биха препоръчали една книга на приятел, тя няма място в книжарницата. Затова колекцията е едновременно внимателно подбрана и разнообразна – от художествена литература, през архитектура и фотография, до кулинарни издания.

mahala bookstore Sofia
mahala bookstore Sofia
mahala bookstore Sofia
„Не сме тук заради парите, а заради хората.“
„Не сме тук заради парите, а заради хората.“
„Не сме тук заради парите, а заради хората.“

Финансовата страна на независим бизнес като „Махала“ е предизвикателство. Лятото, например, е труден сезон, когато клиентите намаляват, а приходите често са несигурни. Но собствениците никога не са тръгнали с идеята за бърза печалба. Вместо това целта им е да създадат място, което изгражда връзки. „Няма да спечелим милиони, но ще спечелим приятели“, казва Мария – и именно това поддържа духа на книжарницата.


„Махала“ не е просто книжарница. Това е културно пространство с инициативи като „Махала Talks“ – формат, който дава сцена на нови гласове и подхранва духа на споделеност. Идеята е проста, но силна: всички участват, всички създават заедно.


За да съществува такова място, се изисква не само смелост, но и различни характери. Йордан е екстровертният двигател, който лесно общува с хората, а Мария е по-сдържана, но внася дълбочина и внимание към детайла. Тази комбинация превръща „Махала“ в пространство, където всеки може да се почувства разбран.


В крайна сметка, „Махала“ е повече от бизнес. Това е експеримент в общност, в човечност и в силата на книгите да свързват. В един град, който често изглежда забързан и фрагментиран, „Махала“ напомня, че домът не е само между четири стени, а и в една малка книжарница, където всеки гост е приятел.